Skip to content
New issue

Have a question about this project? Sign up for a free GitHub account to open an issue and contact its maintainers and the community.

By clicking “Sign up for GitHub”, you agree to our terms of service and privacy statement. We’ll occasionally send you account related emails.

Already on GitHub? Sign in to your account

Kompatybilność z Adblockiem #194

Closed
hawkeye116477 opened this issue Oct 20, 2017 · 23 comments
Closed

Kompatybilność z Adblockiem #194

hawkeye116477 opened this issue Oct 20, 2017 · 23 comments
Labels
pytanie Wymagane są dalsze informacje ulepszenie Nowa funkcja lub prośba zatwierdzone Zrobione/naprawione

Comments

@hawkeye116477
Copy link
Contributor

hawkeye116477 commented Oct 20, 2017

Reguły, które odblokowują scroll po schowaniu popupa nie działają na AdBlocku/Adblock Plusie, a być może i na Adguardzie (iOS, CB Android, stare Safari).

Dlatego też może warto byłoby przenieść kłopotliwe reguły, które odblokowują scroll i chowają popup na nową listę „Popup Blocker Simplus - uzupełnienie dla uBlocka".
Co o tym sądzicie?

@hawkeye116477 hawkeye116477 added pytanie Wymagane są dalsze informacje błąd Coś nie działa, coś zepsute ulepszenie Nowa funkcja lub prośba and removed błąd Coś nie działa, coś zepsute labels Oct 20, 2017
@gomoku
Copy link
Contributor

gomoku commented Oct 20, 2017

Hmm mi to obojętne, ale tak przy okazji jeśli już, to albo ja czegoś nie rozumiem albo nie wiem...bo np. takie ze stylem: 6krokow.pl###header:style(position: absolute!important;), których jest 236 na PopupBlocker (które dodatkowo czasami występują również w kombinacji z drugim filtrem) również nie działają pod ADP, więc pytanie jaka w tym logika, żeby przenosić tylko część niedziałających pod ADP? No bo jeśli mamy jeden koszyk z jabłkami i gruszkami, to jeśli chcemy je rozdzielić to rozdzielamy czyli wszystkie jabłka do jednego koszyka, a wszystkie gruszki do drugiego...więc chętnie chciałbym zrozumieć o co tu chodzi z takim częściowym podziałem. I przy okazji zauważyłem, że na głównej polskiej liście również jest 12 reguł :style nieprzeniesionych do listy "Uzupełnienie", czy ktoś to po prostu przeoczył?

@hawkeye116477
Copy link
Contributor Author

hawkeye116477 commented Oct 20, 2017

@gomoku

bo np. takie ze stylem: 6krokow.pl###header:style(position: absolute!important;), których jest 236 na PopupBlocker (które dodatkowo czasami występują również w kombinacji z drugim filtrem) również nie działają pod ADP, więc pytanie jaka w tym logika, żeby przenosić tylko część niedziałających pod ADP?

Chodzi mi głównie o reguły, które sprawiają problemy na Adblocku, jak np te, które blokują popupa i odblokowują scrolla, na Adblocku scroll się nie odblokuje, więc obydwie reguły powinny zostać raczej przeniesione. Chociaż tak w sumie resztę też można byłoby przenieść.

I przy okazji zauważyłem, że na głównej polskiej liście również jest 12 reguł :style nieprzeniesionych do listy "Uzupełnienie", czy ktoś to po prostu przeoczył?

Zapewne nie robią problemów na Adblocku, więc zostały na głównej.

@gomoku
Copy link
Contributor

gomoku commented Oct 21, 2017

No teraz to jasno i klarownie wyjaśnione / albo mój umysł z rana bardziej wypoczęty.
Co do przenoszenia też innych reguł uBO np. tych :style i :matches-css to kwestia tego żeby AdBlock nie musiał tych reguł niepotrzebnie przetwarzać (bo mogą spowalniać, zajmować pamięć).

A tu statystyki ilości reguł uBO (przy okazji też dla głównej listy + ciastka):

PopupBlocker PLUS PL: 236 :style + 1 :matches-css = 237
POL: polskie filtry:   12 :style + 6 :matches-css =  18
POL: polskie ciastka:  13 :style + 0 :matches-css =  13

Trzeba też wziąć pod uwagę ewentualną możliwość, że niektóre reguły trzeba będzie również przenieść w parze z regułą ADP (tak jak te pary usuwająca popup + naprawiająca scroll), bo po zabraniu tych uBO, te osamotnione ADP bez pary mogą powodować problemy np. jakieś scrollujące nagłówki, które wymagały 2 reguł do usadzenia (1 ADP i 1 uBO) mogą po zabraniu reguł uBO się nagle rozjechać itp. Chociaż póki co nie sprawdzałem tego dokładnie czy takie pary papużki nierozłączki występują w :style czy :matches-css, i ile ich jest, ale w pamięci coś mi świta, że niektóre nagłówki były trudne do usadzenia i wymagały 2 reguł, jedna np. usuwająca pasek z nagłówka (ADP), czy coś w tym stylu, a druga usadzająca nagłówek (uBO), więc trzeba by to sprawdzić.

@blocker999
Copy link
Collaborator

@hawkeye116477 Wiem że niewszystko działa z adblockiem dlatego proponuję to zgłosić do twórcy tego programu no chyba że to inna konstrukcja niż ublock ale i tak warto, przynajmiej będziemy jasno to wiedzieć, a tworzenie osobnej listy tylko dla adblocka niewchodzi w gre bo zaraz będzie trzeba do adguarda takową tworzyć a i pewnie do wielu innych blokerów.

@gomoku Masz inne lepsze pomysły oprócz przenoszenia ?

@hawkeye116477
Copy link
Contributor Author

hawkeye116477 commented Oct 21, 2017

@blocker999 Nie ma co zgłaszać, Adblock po prostu nie obsługuje reguł :style(), nie potrafi modyfikować css stron, jest ograniczony. Dlatego też proponuję zrobić osobną listę z regułami, które działają tylko na uBlocku.

zaraz będzie trzeba do adguarda takową tworzyć a i pewnie do wielu innych blokerów.

No Adguard nie obsługuje reguł :style(), zamiast tego ma coś tam innego. A co do reszty blokerów to już żaden inny chyba nie potrafi zmieniać css stron. Także tylko uBlock i opcjonalnie Adguard.

@blocker999
Copy link
Collaborator

@hawkeye116477 Może warto oto ich poprosić by dodali obsługe :style(), a jak nie to dopisać że paczka jest kompatybilna z ublockiem a używanie jej z innymi blokerami może powodować problemy.

@hawkeye116477
Copy link
Contributor Author

hawkeye116477 commented Oct 21, 2017

@blocker999 Okazuje się, że Adguard od jakiegoś czasu obsługuje :style(). A po co dopisywać? Nie lepiej przenieść niekompatybilne reguły do innej nowej listy? Tak w sumie to można, też zmienić ten napis [Adblock Plus 2.0] na [uBlock Origin 1.14+] wtedy ci co mają Adblocka, to nie będą mogli pobrać tego filtra, ale chyba lepiej umożliwić im częściowe korzystanie z listy niż wcale zabronić.
A była już prośba 3 lata temu, żeby dodali coś co by zmieniało css i nie wiem, może za 10 lat dodadzą , na razie to twierdzą, że od tego jest Stylish 😃 .
https://issues.adblockplus.org/ticket/756

Spokojnie, ja się przenoszeniem zajmę, ty nie musisz tego robić, jeśli ci się nie chce 😄 .
Jedynie problem będzie z regułami script:inject, bo Adguard ma coś tam innego, ale są jedynie 3 takie reguły na naszej liście.

@blocker999
Copy link
Collaborator

@hawkeye116477 Skoro była takowa prośba do adblocka 3 lata temu, to masz racje niema co sie ponawiać.

Gdzie chcesz przenosić te reguły do nowej paczki?, poco uszkadza to ublocka?, niewiem ale ja od początku chciałem tworzyć jedną paczke a nie rozdrabniać się.

@hawkeye116477
Copy link
Contributor Author

@blocker999 uBlocka nie uszkadza, ale ci co mają Adblocka to mają zablokowane scrolle, bo blokujemy popupy (dotyczy to gdzieś ok.20 stron) dlatego reguły, które powodują problemy wypadałoby przenieść do osobnej listy uzupełniającej, tak jak jest to u Majka. Natomiast w przypadku Adguarda, to mają tylko problem na nawozy.eu, bo tam odblokowaliśmy scroll przy pomocy script:inject, a Adguard ma coś tam innego zamiast tego.

Tak jak pisałem możemy zmienić napis na uBlock i powiedzieć, że nie wspieramy Adblocka, bo jest ograniczony, dziadowski i co raz więcej osób używa uBlocka, a Adguarda nie wspieramy, bo jest zamkniętoźródłowy. Ale chyba jednak lepiej dać wsparcie dla większej liczby osób, może dzięki temu pojawi się tu więcej testerów/zgłaszających.

@blocker999
Copy link
Collaborator

@hawkeye116477

Dobra, racja paczka pasuje do ublocka ale każdy może zniej skorzystać, więc raczej zostawiamy a tą
nową paczke do adblocka zrób jak chcesz ale nielicz namnie.

@hawkeye116477
Copy link
Contributor Author

hawkeye116477 commented Oct 21, 2017

@blocker999 Ok, ja się tym sam zajmę, ale nie będę robił nowej paczki dla Adblocka, tylko dla uBlocka i ewentualnie dla Adguarda, z głównej powycinam to co sprawia problemy i przeniosę do nowej listy oraz ewentualnie przemyślę też kwestię przeniesienia reszty specyficznych dla uBlocka.

hawkeye116477 added a commit that referenced this issue Oct 21, 2017
@gomoku
Copy link
Contributor

gomoku commented Oct 21, 2017

Nie da się mieć 2 w 1, czyli zjeść ciastko i mieć ciastko, czyli nie da się mieć 1 listy obsługującej w 100% kilka adblockerów, bo różne adblockery mają różne składnie, które nie są w 100% kompatybilne pomiędzy sobą, co powoduje problemy, czego konsekwencją jest np. u Majkiego stworzenie osobnej listy uzupełniającej, więc trzeba się zdecydować:

  • wariant a) jedna pojedyncza lista pod uBO i ewentualnie AG, wtedy niech ADP i ewentualnie AG się pierdo.l(i/ą)
  • wariant b) jak u Majkiego - osobne listy - 1 główna w dużej części wspólna pod ADP i osobne mniejsze uzupełnienia pod uBO i AG

Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie czy lista ma działać pod jednym adblockerem (wtedy wariant a) czy pod kilkoma (wtedy wariant b). Z osobistej perspektywy to ja osobiście korzystam z uBO, więc mi wariant a) wystarcza, no ale lista jest nie tylko dla mnie czy dla pojedynczych osób ale dla wszystkich, a wszyscy korzystają z różnych adblockerów, więc z takiej perspektywy wariant b) jest lepszy, chociaż ma skutki uboczne tak jak @blockeer999 wspomniał - rozdrobnienie, no ale coś za coś i na coś trzeba się zdecydować, przyjąć jakąś ideę.

@blocker999: Wiem że niewszystko działa z adblockiem dlatego proponuję to zgłosić do twórcy tego programu

Niestety było już zgłaszane, ale autor ADP to (z całym szacunkiem) trochę taki beton, on nie będzie rozszerzał/ulepszał składni ADP bo jak patologicznie argumentował "i tak strony www to wcześniej czy później obejdą, albo nie ma potrzeby", a autor uBO mu mądrze skontrował, że:

  • na takiej logice/argumentacji to można w ogóle nie tworzyć adblocków, bo przecież są strony www które mają anty-adblocki, które obchodzą adblocki, lub mają bardzo agresywne reklamy (jak wp.pl), na takiej logice to w ogóle nie rodzić się bo przecież i tak kiedyś się umrze...

  • czasem element lepiej przestylizować niż zablokować

@hawkeye116477 nie wspieramy Adblocka, bo jest ograniczony, dziadowski i co raz więcej osób używa uBlocka

Chociaż ADP ma też swoje plusy, to jednak zgadzam się ogólnie z tą opinią, że ogólnie jest gorszy od uBO.

@hawkeye116477
Copy link
Contributor Author

wariant b) jest lepszy, chociaż ma skutki uboczne tak jak @blockeer999 wspomniał - rozdrobnienie, no ale coś za coś i na coś trzeba się zdecydować, przyjąć jakąś ideę.

Zgadza się, ja już się zdecydowałem na wariant B i raczej przy tym pozostaniemy. Na razie przeniosłem reguły robiące problemy ze scrollem, a za resztę może jutro się wezmę. Listę specjalną dla Adguarda też wkrótce zrobię, ale to by trzeba się poradzić eksperta co do 3 reguł script:inject.

@hawkeye116477
Copy link
Contributor Author

@gomoku A skąd tam wiesz, może jakbyśmy zrobili tylko listę dla uBlocka, to zaraz by konkurencja się pojawiła. Na ciastka już nam konkurencję robią -> http://pliki.wojtekmaj.pl/ciasteczka.txt 😃 .

może martwisz się, że jeśli pod ADP z listą będą problemy, to ludzie używający ADP zrezygnują z listy

Skoro deklarujemy to już w pierwszym wierszu, że lista jest kompatybilna z Adblockiem, to tak powinno raczej być. Można niby napisać, że nie gwarantujemy poprawnego działania listy na Adblocku, że lista działa w pełni poprawnie jedynie na uBlocku. Tylko ciekawe czy ktoś to w ogóle przeczyta czy raczej wkurzą się i zrezygnują 😄 . A tak właściwie to ciekawe ile osób korzysta z Popup Blockera.
A co z Adguardem, nie wspieramy, bo jest zamknięto-źródłowy, a my jesteśmy zwolennikami open-source 😃 ?

@blocker999
Copy link
Collaborator

@hawkeye116477 W tym wypadku konkurencji nigdy zawiele.

Niewiem ale ten dzisiejszy komentarz @gomoku mnie w 100% przekonuje, dlatego proponuje to oczym wczoraj pisałeś:

"Tak w sumie to można, też zmienić ten napis [Adblock Plus 2.0] na [uBlock Origin 1.14+] wtedy ci co mają Adblocka, to nie będą mogli pobrać tego filtra" i zmienią stare nawyki.

". A tak właściwie to ciekawe ile osób korzysta z Popup Blockera "
Bardzo ciekawe ale jak to zmierzyć ?

@hawkeye116477
Copy link
Contributor Author

hawkeye116477 commented Oct 22, 2017

Ok, macie rację, w takim razie cofnę zmiany, usunę [Adblock Plus 2.0] i dodam na początku [uBlock Origin 1.14] i [AdGuard 2.7]. Na AdGuardzie powinno być wszystko ok, oprócz tego, że filmiki będą latały. Jeden filtr z script:inject mógł powodować problem, ale okazuje się, że zamiast tego można po prostu zablokować skrypt blokujący scroll filtrem sieciowym 😄 . Najciekawsze jest to, że w AdGuard dla Chromium te filtry :style() nie działają, a na Waterfoksie działają, zapewne to jakiś bug.

@hawkeye116477
Copy link
Contributor Author

@gomoku

i tak jakieś 80% filtrów na liście uBO, jest kompatybilnych z ADP (no chyba, że zmieni się nagłówek co proponujecie i tym samym lista będzie bezużyteczna pod ADP)

Już dokonałem tej zmiany, ci co używają czegoś innego niż AdGuard i uBlock, to od teraz nie mogą korzystać z Popup Blockera 😄 .

@hawkeye116477
Copy link
Contributor Author

@gomoku O tym to ja wiem, kiedyś z tego korzystałem, tyle, że te statystyki dotyczą jedynie plików w Releases (https://github.com/azet12/PopupBlocker/releases), a my tam nic nie mamy.

@gomoku
Copy link
Contributor

gomoku commented Oct 23, 2017

Pomimo, że ogólnie jestem za uBO i go sam używam, to jednak mnie znowu "olśniło" (tylko, że w drugą stronę) i stwierdziłem, że tak czy inaczej lista powinna obsługiwać też ADP, więc swoje wywody o pasterzach owiec i obrzucaniu za bardzo błotem ADP usunałęm i popieram inicjatywę @hawkeye116477 i stworzenie listy uzupełniającej, i szkoda, że namieszałem, bo @hawkeye116477 już to zrobił, a przeze mnie wycofał, no ale za drugim razem powinno pójść jeszcze szybciej bo już jakby wystarczy zrobić kopiuj-wklej...podsumowując, moje olśnienia wyglądały tak: jestem obojętny.. jestem przeciw...jestem za, ale po prostu sobie wszystko przemyślałem, i zapewniam, że to ostatnie olśnienie jest moim ostatecznym głosem, no i nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło, bo przynajmniej przedyskutowało się i teraz każdy ma jasny ogląd.

@blocker999
Copy link
Collaborator

@hawkeye116477 Dobra, decyzja należy do Ciebie

@hawkeye116477
Copy link
Contributor Author

hawkeye116477 commented Oct 23, 2017

Ok, poprawiłem po raz kolejny kompatybilność i dodałem listę uzupełniające dla uBlocka i Adguarda. Listę uzupełniającą zrobiłem wspólną dla uBlocka i AdGuarda, gdyż tylko 1 reguła nie działa na AdGuardzie, a ona stopuje latanie filmików na polki.pl, więc raczej nie opłaca się robić kolejnej tylko dla AdGuarda z powodu 1 reguły.

@gomoku
Copy link
Contributor

gomoku commented Oct 24, 2017

Hmm lista główna 868 filtrów, uzupełniająca 642, jeśli uzupełniająca prześcignie główną w ilości filtrów, to główna będzie już tylko główną bo działa pod wszystkimi adblockerami, ale nie główną pod kątem ilości filtrów.

@github-actions
Copy link

Ten wątek został automatycznie zablokowany, ponieważ po jego zamknięciu nie było żadnej aktywności. Proszę otworzyć nowe zgłoszenie dla powiązanych problemów.

@github-actions github-actions bot locked as resolved and limited conversation to collaborators Oct 30, 2020
@krystian3w krystian3w added the zatwierdzone Zrobione/naprawione label Feb 8, 2025
Sign up for free to subscribe to this conversation on GitHub. Already have an account? Sign in.
Labels
pytanie Wymagane są dalsze informacje ulepszenie Nowa funkcja lub prośba zatwierdzone Zrobione/naprawione
Projects
None yet
Development

No branches or pull requests

4 participants